Star Lord tillbaka på banan

Midsommartävlingarna hemma på Cimbria HK är alltid en av årets stora höjdpunkter och jag vill påstå att klubben bjöd på en magisk show även i år. Med en lång rad uppfödningar till start hade vi själva dessutom mycket att njuta av plus att vi kunde glädjas åt att Star Lord gjorde sin första träning efter rehaben på ett bra sätt.

Star Lord in action. Bild: René Rasmussen

Vi kan väl börja med Star Lord då. Han har haft lite ömhet i ryggen under våren och därför fått vila och behandling. Nu var han alltså redo att träna igen och det gjorde ha suveränt bra.

Hans träningstid 20,51 var dagens näst snabbaste av alla whippets och hade om den varit officiellt i varje fall räckt till k04, vilket absolut inte går att klaga på med tanke på att det var årets första träning utan skadeproblem och att han dessutom säkert behöver gå ner ett antal hekto för att hitta toppformen.

Nu får vi se om det blir tävling på Kallerup på lördag – det ser mörkt ut på grund av värmeböljan som det varnas för.

Charllie/Mosalah och alla hans kullsyskon har fyllt år och såna milstolpar ger oss alltid tillfälle att reflektera över allt fint den här FIFA-kullen åstadkommit med bland annat segrar i danska Puppy Derby, danska sprinterderbyt, EM, Svenskt Avelslopp, banrekord på Tommarpsbanan med mycket mera.

Själv är Charlie lite närmare en comeback nu, men ska stärka sina muskler lite till med vattentramp och sånt innan tränaren vill plocka ut stjärnan på banan igen. Om allt går som det ska är han dock tillbaka till höstsäsongen.

I lördags visade syskonen Benzema (familjen Bendtsen), Vieira da Silva (René Rasmussen) och Rapinoe (Tina Gingsjö) upp sig. Bäst gick det för Benzema som trots strul i starten räddade upp det till slut med en tredjeplats.

Benzema/Kennth Bendtsen på tredje plats.

Han har haft en sjukdomsperiod under vintern och närmar sig så sakteligen formen igen. Vi håller tummarna för att det fortsätter på rätt håll. ”Silva” och Rapinoe missade pallen den här gången. Fyra och femma.

På whippetsidan var det såklart extra kul att lilla Rek’Sai (Erika Davidsson) kom och hälsade på och dessutom vann sitt livs första seger! Snacka om vältajmat!

Star Lords halvsyster bara blåste till spets och vann lekande lätt på en k06-klassning.

Rek’Sai och Erika Davidsson överst på pallen! Bild: Cimbria HK

Bästa sprintklassningen av våra uppfödningar fick Jankos (Åsa Svensson) som tyvärr bommade starten men som ändå tog sig i mål på pallen (trea) på för dagen utmärkta 20,57. Det gav elitklassningen k04 i betyg.

Jankos kom på tredje plats. Bild: Cimbria HK

Inga-Lills Akali bommade också starten ganska stort men kom tillbaka strongt till en andraplats. Med en normal start hade hon vunnit, för hon var bara tre hundradelar bakom vinnaren. Flera andrapris i rad nu… Men det kommer snart en seger igen!

Akali med Inga–Lill och Alexander på andra plats. Bild: Cimbria HK
Närbild på snygga Akali/Lova. Bild: Jonathan Nilsson

Gamora (Susan Rasmussen) hade lite otur med positionerna den här gången, det såg lite trångt ut på startrakan, och fick nöja sig med en fjärdeplats. I samma lopp blev Miss Fortune (Madelene Johnn) femma, men hon gjorde årsdebut och behövde loppet.

På medeldistans fick vi dessutom se fine Showmaker (Elna Johansson/Theres Lindström) som sprang in som trea i sitt lopp på goda elitklassningen m03. Dagens totalt sett bästa klassning för våra uppfödningar.

Showmaker/Theres Lindström på bronsplats

Fantastiskt med hela tio (!) uppfödningar på banan och fem av dem på prispallen med Rek’Sais seger som kronan på verket!

Bara att tacka alla tränare/ägare som kom och satte guldkant på vår tävlingsdag.

Lämna en kommentar